Je až překvapivé, kolik klientů optimalizací webových stránek se naivně domnívá, jak snadné je umístit do předních pozic vyhledávačů právě ten jejich web, aby byl preferovaný, aby měl vysokou návštěvnost, aby lidé měli zájem o zboží, nakupovali, a obchodník tak mohl prosperovat.
V první řadě si musíme uvědomit, že jde o kontinuální proces práce s webovými portály, s jejich aktualizací a neustálou optimalizací SEO procesů, které rozhodně nejsou statické. Aby byla webová stránka úspěšná, mohla na trhu konkurovat a byla v popředí mezi ostatními, je třeba věnovat tomuto procesu určitý čas a energii. Ideální je např. zkombinovat specializovanou externí firmu, která pokryje svými znalostmi a zkušenostmi strategie a práce SEO, a firemního zaměstnance pro tvorbu obsahu stránek a komunikaci se zákaznickým portfoliem.
Příprava webových stránek pro optimalizaci SEO
Ještě před započetím spuštění e-shopu do ostrého provozu by se měla provádět prvotní analýza zaměřená na cílovou skupinu zákazníků. V takovém případě nás bude zajímat typ zákazníka, preferenci jeho kontaktu a vytváření objednávek, odlišné způsoby vyhledávání zboží podle klíčových slov. Zajímá nás, zda půjde o klienty jen s povrchními znalostmi druhů výrobků, zda raději objednávají telefonicky, nebo v online formuláři, zda-li vyhledávají akční nebo množstevní slevy, případně jsou pro ně rozhodujícím kritériem recenze a cena na porovnávacích webech (Heureka).
Jako modelový příklad vezměme třeba e-shop lyžařského vybavení
První skupina – rodiče dětí, kteří pro ně nakupují vybavení, zejména dětské lyže, hůlky, přilby atd. Jsou to nejčastěji ženy ve věkovém rozpětí 35 – 40 let. Ty zpravidla vyhledávají podle klíčových slov „dětské lyže“ a jim podobných. Někdy se přidávají jejich manželé a ti už dotazy blíže specifikují.
Druhá skupina – senioři a začátečníci – specializují se na levné modely, takže klíčová slova „levné lyže“, nebo „lyže pro začátečníky“. Nemají zpravidla ponětí o výrobcích a značkách, nerozlišují, zda jde o carvingové lyže, nebo Obřačky, Slalom Performance, Skier Cross, atd. Senioři také většinou nepotvrzují objednávky on-line, ale raději volají na kontaktní telefon.
Třetí skupinou jsou, řekněme, poloprofesionální zájemci, většinou muži ve věku od 25 do 35 let, kteří se zajímají o technické detaily a vyhledávají zpravidla specifický výrobek.
Samotný proces optimalizace webu pro vyhledávače se pak řídí mnoha pravidly, z nichž můžeme jmenovat analýzu klíčových slov vyhledávaných zájemci o zboží, strukturu obsahu webu a produktových stránek, odborné poradenství a dotazy klientů, poutavý text popisků zboží, prezentaci ve formě fotografií a videa, metatagy, descriptions, zpětné odkazy (linkbuilding), firemní profily na Google Plus a na Facebooku a mnohé další.